Norwegian English Greek

Oslofjorden og Svenskekysten 2014

Vi starter sommeren med høyt hevet glass og en ukes tur i de Saroniske øyer ombord på en 54 fots dame kalt Summer Star. Fortsetter sommeren i den den greske øyverdenen og plukket ut Kykladene og Dodekanesene. Her dro vi på oppdagelsesferd med vakre Andros på 41 fot. Sol, gresk badetemperatur og et nydelig landskap. Så var vi klare for Norsk-Svensk sommer. Og et par uker med Fun 4 Two på 27 fot.  Etter noen få uker hjemme i Oslo, hvor det var rekordvarme og nydelig vanntemperatur pakket vi med oss litt tykkere gensere, seiljakker og regntøy og satt kursen mot Oslofjorden for etterhvert krysse grensen til Sverige. Planen var å seile de to første ukene av august, og slik ble det.
    Ruten vår ble noe sånt som Oslo - Moss - Koster - Strømstad - Væderøerna - Grebbestad. Før vi igjen satt ferden nordover igjen mot Strømstad - Engelsviken - Moss og Oslo. Er vi heldige med vær og vind ville det  vært fantastisk moro om vi kunne fortsatt over Skagerak til Skagen. Det var til å begynne med en morsom tanke å forsøke å komme seg helt til Skagen, men med noen rimelg regnfull dager og vind som ikke man skal ut i med mindre man må, så ble ruten kortere. Noen herlige dager i uthavn fikk vi til, og det ble også tid til to dager på besøk hos Bjørn og Trine på deres nye adresse på Jeløya. Alt i alt en fin tur.
    Vi hadde et ønske og håp om flest mulige dager i uthavn med grilling, musikk og vakre solnedganger. Det ble noen, kanskje ikke fullt så mange som vi håpet på. I strømstad ble vi liggende litt lenger enn hva vi ønsket, men gjorde det beste ut av det med Harryhandling på bolaget, pizza og hotellophold.

Første etappe gikk fra Oslo til Moss. Vi hadde motvind hele veien, og det både slo og sprutet. Vi var dyvåte da vi kom frem. La oss på sydsiden, og var glade for å ha passer Jeløya. Det ble en laaaang dag. Kom oss tidlig ut fra båtplassen, og det var deilig å endelig kune slappe av etter en lang dags ferd. Båten var fullt til randen med ting og tang. Jamen mye man tar med seg når man skal på en toukers tur og ikke er sikre på været.

Det blåste godt på overfarten fra oslo til Moss. Alt midt imot.
    Medbragt blomst - den ble ikke med så mange dagene før den ble most av en flyvende pute, men koselig så lenge den varte. Vi fikk også laget oss en bar... hengede fra klesklyper over ripa. Fungerte fint som bare det!!
    Vi valgte å gå fra Moss og hele veien videre til Koster. Der lå vi for anker, Laget mat, badet, hørte på musikk og koste oss. Etter en pastamiddag skulle skipperen skylle kjelen...resultat, den endte på over åtte meters dyp. Dagen etter ble det et dykk ned, og tror du ikke han kom opp igjen med den?!? Godt bevoktet av en stor krabbe lå den der og ventet på å bli hentet opp til overflaten. Og vi kom oss inn til Strømstad med kopper og kar inntakt.
    Er man i Sverige må man jo heise den svenske flaggan.  Opp i masta med skipperen...ja, eller stå på dekk - når man er 194 er det likke greit. Litt kveldsmys fikk vi også til. Mygglys og rødvin. I nydelig solnedgang.
    I Strømstad fikk vi faktisk et lite hotellopphold også. En tur i spaavdelingen - der desverre ikke mye fungerte som det skulle. Ingen boblebad som boblet og ingen badstuer som var varme. Det var likvevel deilig med et bad og nyyydelig med seng. Det ble et par timer på verandaen, mens vi kikket på regnet. For det pøste virkelig ned. Middagen tok vi på hotellet før vi endte med hodet på puta. Det er deilig å kunne strekke seg ut så lang man er, dusje så lenge man gidder og ha litt plass når man ellers er på 27 fot.