Norwegian English Greek

Oslo - Alimos

Endelig!

Det er noe sjarmerende med å begynne å planlegge en tur tidlig. Det er ubeskrivelig deilig å kunne gå og glede seg til noe spennende. Det beste er nå allikevel den dagen man har pakket ferdig, veid bagasjen for siste gang, sett over pass, billetter og penger. Satt nøkkelen i døren og kommet seg på bussen som tar en opp på OSL- Gardermoen. Tre stoooore bager, en lite, en carry-on samt fotobag og veske. Joda, det ble litt å dra på!  Jeg vet det nesten er som å banne i kirken å komme trippende mot landgangen med mange antall rullende kolli, ikke viktig denne gangen. Kjære vene, vi skulle jo være borte en hel måned.

(Og man kan ikke ha med for mange sko!) ( NEI, man kan IKKE ha for mange sko!)

27 juni 2013. Julaften og 17 mai på en gang. En kaffekopp og en dusj bare for å føle oss litt våkne før vi startet på reisen mot varmen. Vi hadde en veldig tidlig flight. Klokken 07.10 lettet vi. Opp i tre-firetiden, for så og ta flybussen mot Gardermoen. En mellomlanding på CPH - Kastrup, og bare en liten halv time mellom ankomst og avgang. Det var virkelig stress. Vi løp nesten gjennom flyplassen for å rekke neste fly. Krysset fingrene for at bagasjen kom frem!! Og helst samtidig som oss, det gjorde den. Vi landet tidlig,  og hadde faktisk mye dag igjen da vi kom frem. Det var altså såååå deilig. En taxitur fra flyplassen til hotellet. En taxi full av bagasje. Stablet både foran, bak og på fang. Vi brukte faktisk litt tid og ganske mange mailer før vi endte opp med å velge å bo på Posidon Hotel i Alimos i to netter. valget falt også på en junior suite, som var riktig så fin. Nydelig utsikt over havet, god plass til to, med et romslig bad, dobbel veranda, soverom og stue. Vi pakket ikke ut noen ting, men lot bagene bli igjen i stuen. Vi skulle tross alt bare bli et par netter. Planene var klare for dag to, mens første dagen ble det en lunsj på stranden. Et par glass vin og et par kalde øl. Vi nøt varmen og lyden av bølgene, koste oss med typisk gresk mat og gledet oss vannvittig over å endelig være i Hellas. Hvorfor ble det akkurat Hotel Poseidon?

Jo,  tre grunner:

Det ligger nære havnen.

Det ligger nære stranden.

Det har basseng på taket - med bar!

Prisen ble også ganske god - for det om vi endte med en junior suite.

Vi satset på forhånd at det var et godt valg. Det er fler som velger dette hotellet når de leier båt, og kikker man på kartet over marinaen og hvor hotellet ligger så er ikke det så rart.

Det var deilig å kunne sette seg ned på terrassen, se utover Egeerhavet og skåle i en kald Mythos.  Det ble tid til et ørlite bad på takterrassen. Vi fant oss til rette på hver vår send, men det ble relativt hett der oppe. Lite vind og stekende sol.

Det var en del som skulle ordnes med tanke på telefon og nett.  Det ble derfor en kveld i Glyfada. Vi fikk på plass nye sinkort til ipad og telefon, fikk handlet litt småstæsj, og endte likegodt opp på Pizza Hut. Og pizzan var god den!! Litt småslitne etter en lang dag, og det ble ikke så sent før vi endte i en taxi tilbake til hotellet i Alimos igjen. zzzzzz....

Vi endte helt tilfeldig opp med en ekstra dag i Alimos på grunn av endringer i flyruter. SAS hadde ikke helt bestemt seg for hvordan sommeren skulle bli da vi booket.  Men vi valgte å gjøre det beste ut av det. Og ta en liten ferie før selve ferien.

Etter første natt på Poseidon, blir det en helt okay frokost. Vi er vel ikke de største A-menneskene, men kom ut da i dusjen før den endelig var over. Planen var å ta fredag 28 juni i Athen. I det minste noen timer. Museum? Lunsj? Shopping? Vi endte med en tusletur, lunsj og et par kafe-bar-besøk.

Siden vi nå skulle på bøljan blå i nesten en hel måned tenkte coskipperen på forhånd at litt ekstra pampering kunne være deilig.  Vi tok  derfor trikken inn til Athen, og klokken 1 var det satt av et par timers tid til oss på Hammam Baths.  Her ble det skrubbe, masserts, oljes og vasket. Og vi var så myke, rene og pene da vi kom ut i den greske solen, at det var en fryd. Klare for lunsj før vi utforsket byen videre.

Athen er varmt om sommeren. Det er ikke noe problem og kose seg med varmen, men i og med vi enda ikke var avklimatiserte var det greit å ha litt skygge midt på dagen. Vi satt oss derfor enkelt og greit ned med en øl. Det var ikke noe problem med 42 grader midt i byen 2012, men da hadde vi vent oss til varmen etter å ha hatt et par uker allerede. Siden skipperen er relativt båtglad og aldri har vært i Pireus funderte vi litt på å la det bli en tur hit. Vi har tross alt sett mye av Athen fra før. Vi tok metroen ned, fikk tatt noen bilder og hastet igrunnen tilbake til Alimos med trikken igjen.

Middagen tok  vi i Alimos - bord var reservert. (Μπακαλόγατος Αλίμου) Sjømat og hvitvin - så som så. Vi har vel ikke det aller største behovet for å komme tilbake akkurat til denne reatauranten igjen. Alimos har da så mange andre  til en senere tur. Kvelden ble koselig den. Og vi tuslet hånd i hånd langs brygga på veien tilbake mot hotellet etter forrett, hovedrett og dessert. Så var det nesten på tide og finne køya. Vi dumpet innom hotellbaren for en drink sammen med S/Y Kronos sitt crew, som ankom Poseidon dagen etter oss, og skulle seile ut samtidig med oss. Kjempekoselig kveld og mye latter ble det også på taket, før vi la hodet på puten og sovnet sporenstreks. En ting var sikkert, spente la vi oss, for dagen etter kom endelig den dagen vi har sett frem til så lenge. Som vi har pakket til, planlagt til, spart til og ventet på.

Neste etappe: Alimos - Salamis

Mer i denne kategorien Alimos - Salamis »