Norwegian English Greek

Lavrion - Merikas, Kythnos

Lørdag 07.07.12 Lavrion - Merikas, Kythnos

Tidlig ble gluggene slått opp 7 juli. Nå hadde vi ventet lenge nok, og skulle endelig reise ned til Lavrion for å hente båt. Tosca. Før vi kunne gjøre noe som helst fortsatte jakten på vår siste bagasje: Thomas sin bag, som fremdels manglet. Dette skulle ikke ødelegge vår ferie, så før klokken ti var både co og skipper godt igang med shopping, og fikk unna t-skjorter, håndklær, boxere, sko, solbriller og hatt.

Resten av crewet ventet på hotellet – rettere sagt de sov – og etter litt ompakking var vi klare for taxi fra Glyfada til Lavrion. En prislapp på ca 50€. På vei nedover var det like greit at vi manglet en bag for jammen meg var det trangt nok som det var.

Vi var lovet å få båten ganske tidlig, men da vi var vel fremme i bua til Easysailing fikk vi beskjed om at ville vi ikke få. Den måttes seiles fra Alimos før den skulle sees gjennom og overleveres. Nå skal det sises at vi i ettertid fikk vite den egentlig grunnen som var reprasjon av et storseilet. Og er det noe vi lærte av så er det akkurat dette. Vi gjennommgår seilene betraktelig bedre neste gang.   Det la ingen demper på oss. Alt av bager og poser ble stablet provisorisk før vi vandret videre for å se hva Lavrion kunne by på...  Og Lavrion er ikke et epennende sted så er det fastlagt en gang for alle. Det er en havn hvor alle de spente og forventningsfulle seilerne kommer. Enten med fornuftige sandaler eller seilersko ... eller noen ikke så fornuftige sandaler og hæler. De som har bager som har vært med på tur mange ganger, eller de som tripper over kaia med kofferten.  Det ligger noen tavernaer langs brygga, og vi fant ut at mat må man ha. Så vi bestilte noe som ikke falt i smak, ølen var god, og servicen elendig. Men vi var ikke her for mat og drikke. Vi ventet...

Etter lunsj var det på tide og bunkre for 14 dagers seilferie. Det ble også besøk i minibanken . Litt usikre på hvor neste minibank kom til å være . Et par seilersko fikk vi til og med kjøpt. I en knøttliten skobutikk men en superhyggelig greker som trolig ikke så altfor mange salg om dagen. Nærmeste matbutikk ligger ti minutter unna kaia, og har det meste. Men HJELP så mye folk da. Enhver seiler som venter tenkte det samme som oss - vi handler imens vi! For én uke ... to ? Tre til og med. Det var ventetid for å få en handlevogn. Nå vi var så heldige å få en ogn etter fem minutter, og startet en ferd som var både stressende og rå. Trangt og ganske tomme hyller. Stappfulle vogner og et sammensurium av folk. Men litt sjarmerende oppe i det hele, for alle var der i samme ærend, og alle var happy for å endelig skulle sette seil.

Vi åpnet to ølbokser og startet priosjektet. Det var faktisk såpass tomt for en del ting at vi ikke ville fått handlet for fulle to uker. Menbåde doruller, øl og cola fikk vi med oss. Og alt for mye vann!! Det sto mye igjen da vi dro to uker etter. Et tegn på at vi bør drikke mer kanskje?

Med en gjennomtenkt handleliste fra Norge, var vi relativt fort klare. Og det var direkte deilig å kunne betale og gå. Så skulle vi få det levert til kaia. Men der ville ventetiden være såpass lang at det var uaktuelt. En femmer i taxi ned til båten. Ikke var vi i tvil engang. De ringte fra butikken til taxi og den kom fort nok den. Så var det å stable poser, endelig var vi klare. Gjennomgangen av båten gikk fort. Forsto at den hadde gått litt for fort. Det er fler ting vi kommer til å gå gjennom neste gang. Skroget skal filmes, tauverk skal sjekkes, det samme med vinsjer. Og så var det seilene... DE SKAL SJEKKES NØYE! Klær og drikke ble stuet bort, så var vi klare!

Vi slapp fortøyningen før fem, happy, happy, happy!! Solkrem, solbriller og en kald øl, med kurs mot Kytnos og Merikas. Omtrent 29 grader, 27 i vannet, ca 26 NM, passe seilvind, en bare nydelig dag.

Vi kom frem utpå kvelden. Ankret opp, fikk oss en dusj og rene klær. Her lå vi på svai og måtte ta lettbåten inn til stranden hvor det lå fler herlige tavernaer. Etter et halvt år med planlegging satt vi nå på en strand, med god mat og drikke og børte på bølgene. Skravlet og lo  og gledet oss til å våkne opp i båten dagen etter. Det ble ingen sen kveld på oss. Litt slitne etter en lang dag både med reise og seiling så var det deilig og legge hodet på puten.  Vi burde nok ha husket myggmiddel allerede da.... og sjekke om lettbåten er 100% tett... (ellers blir det lett litt vann i den).

Ååååå så deilig det var å endelig ha satt seil og reist på tur.