Norwegian English Greek
Vi Seiler - Artikler sortert etter dato mars 2014
mandag, 24 mars 2014 21:05

Kjølig, men fint utpå.

Vi tok oss en ettermiddagstur utpå. Og det var ingen varm opplevelse for det om vi hadde sol. Siden vi dro ut etter jobb, ble klokken halv syv før vi var på plass i båsen, og det er nok litt sent når det ikke er varmere i været. En halv times tid gikk på å pakke bort seil og og skifte og så gikk vi hele veien hjem etter det. Ikke at det er så fryktelig langt, men litt kalde ben syntes kanskje det var i overkant etter fler timer på sjøen. Det ble en flott, frisk ettermiddag i allefall. Og det blir nok fler sånne!! Og de blir enda bedre når det blir litt varmere i været.

Vi møtte på en ny båteier utpå. Han ble tauet ut av politibåten etter å ha hatt problemer med propell og motor. Spurte oss om hvordan rulleforseilet fungerte og om vi var eksperter på VHF. Fortalte også at han hadde seilt med "Berserk" et godt stykke, men ikke lært noe for konsumet av edle dråper hadde vært for stort. Vi smilte og vinket og ønsket han god tur videre. Får håpe han får glede av båten sin i sommer. Han hadde i det minste store planer om å "dra mye damer med den", så får vi se da om det lykkes....

Publisert i Blogg

Med kaffe i koppen og roser i kinnene (skipperen tok seg en øl), får vi igjen varmen etter en tur utpå i dag. Kan jo ikke si det var varmt, men deilig sol og omtrent 6-7 meter per sekund. Vi startet opp motoren, lot den gå noen minutter før vi heiste storseilet. Og så var det bare å kjenne vinden i håret. ( Før vi var pent nødt til å ha på oss lue.) Det ble ikke så lange turen, men rundt Hovedøya og litt "frem og tilbake". Vi hadde sol så og si hele tiden, men bare fem minutter etter at vi lå i båsen kom regnet. Greit å være inne da. Seilene ble pakket pent ned, seilklærne våre henger i båten til i morgen og vi er happy for å ha følt vinden i seilene i dag. Nå har sesongen startet. Fun 4 Two er møkkete som bare det, men det er enda ikke noe vann på brygga så vi har ikke fått begynt med noen vårvask. Den skal nok komme... Meningen er også å få polert litt før vi setter kurnsen mot Hellas i mai. Og når vi ligger på vannet er det en grei skuring. Men vannet må som sagt settes på i havnen før vi får gjort så mye. Vi har også en propell som burde vært skrapet, for den har grodd godt og det er ikke mange knop vi gjør for motor. Det er igrunnen ikke så stort problem når vi seiler, men blåser det mye blir det litt lite styringsfart frem til vi får heist seil. Vi får se når og hvor det blir mulig for å heise damen så vi får skrapet. Kanskje skipperen hiver seg i en våtdrakt og forsøker å skrape mens damen ligger til sjøs? Mange gradene i vannet er det ikke enda, så den avgjørelsen må han få ta selv. Det hadde vært veldig deilig å få gjort. Den store jobben med stoffing og pussing tar vi ikke før ca 1 juli. Da er vi vel hjemme fra sommerferien. Og skal ha noen helgeturer før vi har planer om en svensketur i august.

I morgen blir Nespressomakinen med ned i båten. Det er meldt nesten ti grader og sol nesten hver dag uken som kommer. Og da kan vi jo kose oss utpå noen timer etter jobb. Ikke at vi får brukt noen Nespresso mens vi er utpå, men en varmende kopp både før og etter skal bli fint. Så i morgen kan vi se frem til kaffe, bok , sol .... og så et par timer med seil. Det føles nyyydelig at det endelig er vår. Håper inderlig på en varm og solfylt april og mai. Så kan vi ha mange deilige dager utpå. Mars er snart over, bare en uke igjen. Og det ser nå ut som om avslutningen av denne vårmåneden skal bli flott. Vi skal nyte den og bruke den, og ser frem til fler soldager. Og ikke minst teller vi nedover. I dag er det 62 dager igjen til vi reiser til nydelige Hellas. Nå går det fort!!

torsdag, 13 mars 2014 14:30

Hurra, det er VÅR

Nå er det vår!! Og det føles fantastisk!!  Verandaen har blitt shinet litt opp, vaskekluten har fått kjørt seg, og nå er puter, stoler og grillen ren. I det minste renere! Grillen er inviet. Bare lukten av sommer er jo så deilig. Og grill lukter sommer. Det kan enda komme snø, men vi får nyte våren når vi har den. Det spirer i bed og bare det å se at det er liv igjen er jo nydelig. Det er litt for lang vinter i dette landet for mitt vedkomne. Og den boblende lykken over å føle vår og glede seg til sommer er herlig. Kaffe på terassen, uten å kle på seg boblejakke. Derimot finne frem solbriller - hvor deilig!! Det paradoksale er at i i helgen skal finne frem ski og ullundertøy og kjøre på fjellet for å ta et par dager på Hemsedal. Endelig vår så rømmer vi til snøen. Håper på sol også der. Når vi kikker på værmeldingen for Oslo skal det bli grisekaldt med 8 minus til uken så vi får nyte når vi endelig har det litt varmt og deilig. Om et par uker skal man se det eksploderer og vi får den deilige varmen som hører vår og sommer til. Da er det på tide å begynne med vårpussen for båten også. Det blir ikke så altfor mye på oss i år. Fun 4 Two ligger på vannet i vinter og det blir derfor ikke pussing og polering og stoffing før vi kommer hjem fra Hellas. Og da er det nesten juli. Men et par turer utpå før vi drar må vi få til. Blir jo litt for spennede å se hvor mange knop vi gjør for motor. Propellen hadde grodd noe veldig til i fjor høst. Og skrapet den får vi ikke gjort før damen er på land i juli. Vi får heise seil i stedet. Vi får jo fler knop på den måten. Og båten trives så absolutt best med vind i seilene. Vi gleder oss.

Deilig er det også å se hvor fort vi teller ned til Hellasturen. At det er et par og sytti dager til vi drar, og mye fler siden vi dro på juleferie. Det viser hvor fort tiden går. Herlig. 72 dager igjen... Bagen er pakket til Hemsedal, vi er nesten klare for tur. Ønsker alle en fantastisk vårhelg med sol og kanskje årets første utepils?? Vi går en herlig tid i møte, det er bare å glede seg.

torsdag, 06 mars 2014 19:35

Mars - det går mot vår

Mars er den første vårmåneden. Og vi hilser den virkelig varmt velkommen. Det er tomt for snø, for det om muligheten for at det kan komme mer er til stede. Vi har begynt å tenke på når presenningen skal av båten og aller viktigst, det er under tre måneder til vi reiser til Hellas. Det meste er på plass til vår fantastiske tur, mangler kun litt betalinger og å få på plass hvor bagasjen vår skal få stå mens vi seiler den første uken. Nedtellingen viser nå at vi er på syttitallet med tanke på antall dager til avreise. Og våren er en så fin tid at det går fort. Vi har tross alt en vårpuss som vi skal gjennom før vi drar. Og vi må få klarhet i hvor vi ender opp med båtplass for sesongen. Vi har et ønske om en plass nærmere Oslo enn hva vi har hatt, og krysser fingrene for at vi finner noe til en fornuftig pris. Ellers blir det Asker som vi har hatt de siste årene. Fin plass og nærme middagsbukten som vi har kost oss mange kvelder. Men det å ta en seiltur etter jobb en ettermiddag utgår for det blir litt langt å kjøre. Derfor er altså ønske om noe litt nærmere stort. Det er heldigvis ikke helt båtsesong enda så det er enda noen uker å lete på.

Vi hadde en morsom seilprat med Daniel - selverklært fokkeslask fredag som var. En lang kveld med mye Hellasglede og godt drikke. Det skal bli deilig når vi endelig kan dra. Han fikk med seg et par tips om å ta med seg sin egen vest og et par hansker. Og skal se litt av Athen før han møter oss på kaia i Alimos. Det er jo en spennende by så han får nok en flott dag med masse inntrykk før vi klapper til kai og møter han for middag.